GOŚĆ NUMERU str. 2. Pewny serwis  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podwójne partnerstwo  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Marża dla innowacji  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Budowanie bezpieczeństwa Gościem listopadowego wydania jest Zbigniew Mendel, prezes zarządu Gerdy. Wypowiada się on na temat obecności polskich 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podróże kształcąGościem najnowszego wydania „Forum" jest Tomasz Mirski, prezes zarządu MFO. Rozmowa dotyczy rozwoju firmy i tego, jak 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2, Pracujmy razemGościem wrześniowego „Forum Branżowego" jest Tomasz Żuchowski, wiceminister ds. budownictwa. Główny wątek rozmowy dotyczy 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.

"Forum Branżowe", styczeń 2009

Drukuj
Liczba komentarzy: 0
28-02-09

Codziennie dojeżdżając do pracy, mijam 10 km przed Warszawą nowe osiedle, gdzie segmenty sprzedawane są po 3 tys. zł/m2. Przejeżdżam 5 km i mijam kolejne osiedle, gdzie podobny segment wycenia się po 4 tys./m2. Dojeżdżam do granic stolicy (Zacisze), a tam już zwykłego mieszkania na nieukończonym jeszcze osiedlu „Róża Wiatrów” poniżej 8 tys. zł/m2 się nie kupi… Czy jest jakieś merytoryczne uzasadnienie tak dużej różnicy cenowej w budownictwie? Materiały przecież te same, koszty pracy też nie inne, infrastruktura identyczna. Nawet różnica w koszcie działek (300 zł pod Warszawą, 900 zł na Zaciszu) nie jest w stanie tego uzasadnić. Jedynym wytłumaczeniem jest zawyżona chęć zysku warszawskich deweloperów, dla których 100-procentowa rentowność netto w obrocie handlowym nie jest niczym nadzwyczajnym. Taki model działalności deweloperskiej musiał upaść... i upadł z hukiem. Na szczęście 2/3 budownictwa mieszkaniowego w Polsce to, jak wykazuje Mirosław Lubarski z PSB (str. 16), inwestycje prywatnych inwestorów. Oni nadal prowadzić będą swoje budowy, bo jak twierdzi prof. Gomułka (str. 13) banki nie mają powodu, aby im nie pożyczać pieniędzy. A przecież wśród 220 tysięcy pozwoleń budowlanych wydanych w minionym roku (str. 21), ogromna większość to właśnie inwestycje w budownictwo indywidualne. Z niepokojem czytamy o kłopotach największych firm deweloperskich, ale nie mamy powodu się o nie martwić. Nic nie grozi tym, które sprzedają segmenty po 3–4 tys. zł/m2, one nadal będą budować i sprzedawać. A na miejsce tych „nadmiernie rentownych” przyjdą mniej zachłanni, kalkulujący swoje przedsięwzięcia jak każdy, stabilny biznes, a nie jak okazję do szybkiego odkucia się. To nie jest kłopot naszej branży. Naszym kłopotem jest natomiast wybór właściwej strategii na czas spowolnienia (str. 36), postawienie na silne marki (str. 28) oraz na innowacyjność (str. 2). Bo czas dekoniunktury to szansa dla rzetelnych przedsiębiorców z wizją oraz bat na dyletantów, którzy mogą już wkrótce zasilić statystyki firm windykacyjnych (str. 20). I właśnie firmom rzetelnym, solidnym i lojalnym warto pomagać, warto wspierać ich aspiracje eksportowe i poszerzać dla nich rynek remontowy (str. 12). Gorąco polecam w tym wydaniu pomysł Piotra Lutka (str. 36), aby dostawcy umieli podać rękę tym swoim kontrahentom, którzy przeżywają chwilowe tylko kłopoty. Z odpowiednią pomocą w tym zakresie przyjdzie w tym trudniejszym czasie również Związek Polskie Okna i Drzwi (str. 3). I takiej właśnie środowiskowej solidarności i troski o własną branżę powinniśmy życzyć sobie na ten nowy sezon. Bo kłopoty deweloperów oni także rozwiążą sobie sami.

Wszystkie prawa zastrzeżone

LOGOWANIE