GOŚĆ NUMERU str. 2. Pewny serwis  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podwójne partnerstwo  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Marża dla innowacji  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Budowanie bezpieczeństwa Gościem listopadowego wydania jest Zbigniew Mendel, prezes zarządu Gerdy. Wypowiada się on na temat obecności polskich 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podróże kształcąGościem najnowszego wydania „Forum" jest Tomasz Mirski, prezes zarządu MFO. Rozmowa dotyczy rozwoju firmy i tego, jak 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2, Pracujmy razemGościem wrześniowego „Forum Branżowego" jest Tomasz Żuchowski, wiceminister ds. budownictwa. Główny wątek rozmowy dotyczy 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.

"Forum Branżowe", czerwiec 2007

Drukuj
Liczba komentarzy: 0
28-02-09

Cegieł, pustaków, gazobetonu, silikatów i innych materiałów murarskich sprzedano w pierwszych miesiącach tego roku dwukrotnie więcej niż rok temu. Jednak mimo tej zwiększonej podaży, ceny na nie wzrosły od ubiegłego roku 2–3 krotnie. Czyżby aż tak wzrósł popyt? Przecież liczba wydanych pozwoleń na budowy wzrosła zaledwie o 30 proc., więc raczej nie tu tkwi przyczyna. Zatem gdzie? Jeden z cytowanych przez nas właścicieli składów budowlanych trafia chyba w samo sedno tego zagadnienia (str. 6). Otóż od kilku lat Wieneberger tak zaniżał ceny wytwarzanych przez siebie pustaków, że wielu producentów musiało zamknąć swoje cegielnie, a ci, którzy przetrzymali, i tak nie mają środków na szybkie doinwestowanie produkcji. Dzięki temu, dominujący teraz Wieneberger, mógł dzisiaj określić cenę pustaka na poziomie 5–6 złotych i zgarnąć premię za dołowanie rynku w ostatnich latach. Rynkowi stolarki budowlanej taki dominator na razie nie zagraża, ale grupa kilku dużych fi rm zaniżających ceny na rynku, a posiadających wspólnie niemal połowę udziału w nim, skutecznie zablokowała możliwość podwyżek, nie zmieniając cen na okna od maja zeszłego roku. (str. 7). W okresie od stycznia do kwietnia sprzedano w Polsce o połowę więcej okien tworzywowych niż jeszcze rok wczesniej i o 1/5 więcej okien oraz drzwi drewnianych. W niektórych fi rmach portfel zamówień zapełniony jest już na całe wakacje – nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zatroszczyć się teraz o rentowność. A właściwie: nic, poza tymi kilkoma fi rmami forsującymi ceny maksymalnie niskie. Ich strategia trochę przypomina działania Wienebergera, z tym, że tamten robił to w okresie dekoniunktury, żeby zająć wówczas jak największą część rynku. Żeby z tej pozycji absolutnego dominatora odpowiedzieć potem na zwiększony popyt wyższą ceną. Firmy naszej branży zaniżają ceny w okresie prosperity, w okresie wzmożonego popytu. Jak więc się zachowają, kiedy ten boom się skończy? Bo skończyć się przecież kiedyś będzie musiał…

Wszystkie prawa zastrzeżone

LOGOWANIE