GOŚĆ NUMERU str. 2. Pewny serwis  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podwójne partnerstwo  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Marża dla innowacji  

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Budowanie bezpieczeństwa Gościem listopadowego wydania jest Zbigniew Mendel, prezes zarządu Gerdy. Wypowiada się on na temat obecności polskich 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2. Podróże kształcąGościem najnowszego wydania „Forum" jest Tomasz Mirski, prezes zarządu MFO. Rozmowa dotyczy rozwoju firmy i tego, jak 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.


GOŚĆ NUMERU str. 2, Pracujmy razemGościem wrześniowego „Forum Branżowego" jest Tomasz Żuchowski, wiceminister ds. budownictwa. Główny wątek rozmowy dotyczy 

Materiały dla prenumeratorów

Pełny dostęp do serwisu - aktualnego i archiwalnych wydań Forum Branżowego w formie elektronicznej posiadają jedynie prenumeratorzy Forum Branżowego.

Zapraszamy do zamówienia prenumeraty.

"Forum Branżowe", listopad 2007

Drukuj
Liczba komentarzy: 0
28-02-09

No i chyba stanęło… Po doskonałym pierwszym półroczu tego roku, trzeci kwartał przyniósł lekkie wyhamowanie. Wyniki września pokazują jeszcze wprawdzie niewielki wzrost całkowitej liczby produkowanych okien i drzwi, ale odbywa się to głównie za sprawą sprzedaży eksportowej. Kto funkcjonuje wyłącznie na rynku krajowym, ten z niepokojem obserwować może spadek zamówień. Ale z kolei eksporterzy z wypiekami na twarzy śledzą spadek wartości dolara oraz euro i nerwowo przeliczają rentowność realizowanych kontraktów. Te ekstremalne wahania nastrojów w tym roku, od euforii miesięcy wiosennych po jesienny pesymizm, są cykliczne na naszym rynku i wynikają raczej z niedostatecznej wiedzy naszej kadry zarządzającej, bardziej z braku umiejętności czytania sygnałów rynkowych, aniżeli z jakichś nadzwyczajnych zdarzeń. Bo jednak ogromna większość firm stosuje dzisiaj strategię, jak trafnie zauważa Janusz Bubień, „jakoś to będzie”, którą on nazywa strategią „lidera przetrwania” (str.15). Ten sposób funkcjonowania na rynku nie opiera się na żadnych wiarygodnych danych, na żadnej wizji rozwoju sytuacji rynkowej, na żadnej analizie kształtowania się popytu, ale wypływa z intuicji i reagowania na ruchy promocyjne lub cenowe konkurencji. W wielu przypadkach jest to przysłowiowe „kopanie się z koniem”, z którego nie sposób wyjść bez szwanku. A wystarczyłoby posłuchać rady szefa Spectusa (str. 4–5) i poszerzyć swoją działalność, swoje kompetencje, by uniezależnić się choć częściowo od kaprysów rynku okiennego. Być może służyć temu będzie obecny w tym wydaniu „Forum” przegląd oferty rynkowej w zakresie drzwi wewnętrznych oraz bram segmentowych (str. 26–33). Bo rynek stolarki w Europie wschodniej będzie rósł w każdym kolejnym roku, a według szacunków jednego z wiedeńskich instytutów, w najbliższych latach nawet się podwoi. Taką samą opinię (str. 18) prezentują na naszych łamach szefowie jednego z największych dostawców okuć. Perspektywy dla tego rynku są więc superoptymistyczne, ale to nie znaczy, że każdy z producentów stolarki jednakowo na tym wzroście skorzysta. Bo dzisiaj do poprawnego zarządzania firmą produkującą okna i drzwi trzeba już używać dużo bardziej subtelnych narzędzi aniżeli intuicja i przysłowiowy „nos”. Wygrają ci, którzy zadbają o właściwe wskaźniki finansowe swoich przedsiębiorstw (str. 16), o wsparcie nowych inwestycji poprzez fundusze unijne (str. 42), ale też ci, którzy potrafi ą zadbać o największy kapitał swojej firmy – o pracowników (str. 41). Przed kilkoma dniami otworzyły się przed naszymi specjalistami rynki pracy w Niemczech i w Luksemburgu. Warunkami płacy na pewno ich nie przelicytujemy, bo tam minimalna (!) płaca dla pracownika niewykwalifikowanego wynosi 5,8 tys. zł, a dla wykwalifikowanego 7 tys. zł. Próba przebicia oferty tamtych pracodawców byłaby kolejną próbą „kopania się z koniem”, więc rozsądniej będzie zapewne postawić na inne, bardziej wyrafinowane systemy wynagradzania za pracę. Ale do tego znowu trzeba wiedzy, rzetelnych kalkulacji i kompetentnych menadżerów… I oby takich w naszej branży znalazło się jak najwięcej.

Wszystkie prawa zastrzeżone

LOGOWANIE